به گزارش شهرآرانیوز، فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت گفت: عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها راهحلی جامع برای مشکلات بازار خودرو نیست، بلکه میتواند منجر به افزایش قیمتها و آسیب به حقوق مصرفکنندگان شود.
این اظهارات درحالی از سوی مقیمی مطرح میشود که اکنون به عنوان معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مشغول به کار است. در ادامه جزئیات اظهارات او را میخوانید.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به تجربه گذشته عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: عرضه کالای نهایی در بازاری که ذاتاً با هدف رقابت برای دستیابی به قیمت بالاتر فروش طراحی شده است، رضایت مصرفکننده نهایی را جلب نمیکند.
وی گفت: هرچند هدف از ورود خودرو به بورس کالا ایجاد شفافیت و حذف واسطهگری اعلام شده بود، اما سازوکار رقابت قیمتی در عمل منجر به افزایش بهای خودرو برای خریداران واقعی شده است، ضمن اینکه در خصوص منافع حاصل از فروش خودروها به قیمتی بالاتر از قیمت تولیدکنندگان، شفافیت لازم وجود نداشته و امکان تخصیص این منابع به خارج از صنعت وجود دارد.
به گفته مقیمی، بخش زیادی از معاملات در بورس خودرو توسط خریداران سرمایهای یا واسطهها انجام میشود و این موضوع باعث شده مصرفکنندهای که نیاز روزمره به خودرو دارد، امکان خرید مستقیم از واحدهای تولیدی را نداشته باشد.
معاون وزیر صمت با اشاره به تجربیات گذشته عرضه خودرو در بورس کالا، تأکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها راهحلی جامع برای مشکلات بازار خودرو نیست، بلکه میتواند منجر به افزایش قیمتها و آسیب به حقوق مصرفکنندگان شود. سابقه عرضه حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ نشان داد که قیمت کشفشده در بازار بیش از قیمت مد نظر واحدهای تولیدی بود و این امر نظم بازار را برهم زد.
این اظهارات در حالی از سوی معاون وزیر مطرح شده است که در زمان تصدی مسئولیت مدیرعاملی ایران خودرو از سوی او، برای نخستین بار عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد.
خبرگزاری مهر در گزارشی از نشست شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و فرشاد مقیمی، مدیرعامل وقت ایران خودرو نوشته است: بر اساس توافق رئیس سازمان بورس و مدیر عامل این غول خودروسازی، مقرر شد که کلیه اقدامات و پیگیریهای لازم جهت حذف قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو با جدیت دنبال شود.
از دیگر توافقات این نشست، عرضه برخی از محصولات شرکت خودروسازی مذکور که قابلیت عرضه در بورس کالای ایران را دارند، بود.
بخشی نگری و عدم جامع نگری به منافع کلان ملی باعث میشود که همواره شاهد اظهارات متناقض مدیران باشیم. در واقع دیدگاه مدیران باتوجه به منافع سازمان یا سیاستهای سازمانی که در آن مسئولیت دارند، تغییر میکند.
در واقع آقای مقیمی در زمان فعالیت به عنوان مدیرعامل ایران خودرو، خواهان افزایش سودآوری شرکت تحت مدیریت خود بود. از این رو با عرضه خودرو در بورس کالا موافقت داشت.
او حالا در جایگاهی متفاوت در وزارت صمت مشغول به فعالیت است و حالا دیدگاهی متفاوت و سیاستی متفاوت را در پیش گرفته است.